Prečo váš ďalší let môže viesť cez Čínu?

Prejdite linku z Londýna do Sydney. Použitím jednej z najznámejších webových stránok vyhľadávačov letísk na vyhľadanie lístka na lietanie a späť na dva náhodne vybrané dátumy – 30. októbra a 12. novembra – najlacnejšie dostupné v čase písania boli citované spoločnosťou China Southern Airlines.

letadla
 
Medzitým, ak ste chceli letieť medzi Bangkokom a Los Angeles v tých istých termínoch, najlacnejšiu letenku ponúkla spoločnosť China Eastern Airlines.
 
Takže ak vám nevadí, že by ste mali zastávku v čínskom meste, o ktorom ste sa asi nepočuli – ako asi 12 hodín v Qingdao? – trávení voľného času a obchodných cestujúcich často dokážu ušetriť dostatočné množstvo peňazí.
 
Ale ako presne rastúci počet čínskych leteckých spoločností dokáže ponúknuť výhodné ceny, ktoré podkopávajú väčšiu konkurenciu z Európy, USA, Ázie a Blízkeho východu? Hrajú sa spravodliví?
 
A ako čínski dopravcovia dokážu zabezpečiť rastúce množstvo často ťažko dostupných priestorov na pristátie po celom svete?
 
Hlavné letecké spoločnosti v Číne nepochybne podporujú čínska vláda, hovorí Shukor Yusof, zakladateľ spoločnosti Endau Analytics, výskumnej skupiny v leteckom priemysle v Singapure.

přístání
 
Tieto dotácie umožňujú dopravcom, ako sú veľké tri spoločnosti – Air China, China Eastern a China Southern – agresívne získať podiel na celom svete bez toho, aby sa veľmi obávajú akýchkoľvek strát na ceste.
 
"Čínski dopravcovia neodhaľujú podrobnosti ani špecifiká," hovorí pán Yusof. "Avšak vzhľadom na čísla, ktoré lietajú, bolo by spravodlivé povedať, že niektorí sú dokonca lámaní, mnohí strácajú peniaze a len málo je schopných vylúčiť zisk."
 
Čínske aerolínie profitujú aj od regionálnych čínskych vlád, ktoré im ponúkajú dotácie na prevádzkovanie medzinárodných letov z hlavných miest, v nádeji, že ich budú viac umiestňovať na mape a podporia cestovný ruch a hospodársky rozvoj.
 
V roku 2016 regionálne čínske úrady mimo Pekingu, Šanghaja a Guangzhou strávili najmenej 8,6 miliardy yuanov (1,3 miliardy amerických dolárov) na dotácie leteckých spoločností, väčšinou na medzinárodné lety, podľa údajov z výskumnej skupiny Analýza údajov civilného letectva.
 
Jeden z menších čínskych dopravcov, spoločnosti Sichuan Airlines, ponúka služby z Los Angeles z Hangzhou a Jinanu a oba lety sa spoliehajú na dotácie s menej ako 60% plných miest v porovnaní s celosvetovým celosvetovým priemerom 81,4% v roku 2017.
 
Vďaka finančnej podpore čínskej vlády – ktorá je väčšinovým vlastníkom spoločnosti Air China, Číny východnej a Južnej Číny – majú čínski dopravcovia aj finančné prostriedky na nákup priestorov na pristátie po celom svete. To môže stáť desiatky miliónov dolárov, pričom letecké spoločnosti ich musia kupovať od iných dopravcov.